Internetconsultatie nieuwe rekenmethode vlieggeluid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) vindt het belangrijk om berekeningen van vliegtuig- en helikoptergeluid continu te verbeteren, zodat de berekeningen beter aansluiten bij het werkelijke geluid. Om de nieuwe modellen voor het berekenen van vliegtuig- en helikoptergeluid juridisch vast te leggen, is een wijziging nodig van de Regeling burgerluchthavens.

Met de internetconsultatie ‘Opnemen nieuwe rekenvoorschriften voor vliegtuiggeluid en helikoptergeluid’ kunt u reageren op deze wijziging. De consultatie loopt van 29 april tot en met 3 juni 2024.

Regeling in het kort

Op dit moment worden de geluidberekeningen gedaan op basis van het Nederlands Rekenmodel (NRM). In de afgelopen jaren zijn rekenmodellen ontwikkeld die geluid nauwkeuriger berekenen. Deze rekenmodellen heten Doc 29 voor vliegtuiggeluid en NORAH voor helikoptergeluid.

IenW wil deze twee rekenmodellen invoeren ter vervanging van het NRM voor de luchthavens Groningen Airport Eelde, Lelystad Airport, Rotterdam The Hague Airport en Maastricht Aachen Airport. De rekenmodellen gaan ook gelden voor de luchthavens waarvoor de provincies luchthavenbesluiten vaststellen. De wijziging geldt niet voor Schiphol. Voor Schiphol geldt de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol. Hierin is het rekenvoorschrift voor Schiphol vastgelegd. Op een later moment zal Doc 29 voor Schiphol worden geïmplementeerd.

Reactie

U kunt tot en met 3 juni 2024 reageren op de regeling. Het ministerie bekijkt en verwerkt de binnengekomen reacties. Dit leidt tot een definitieve wijziging die naar verwachting deze zomer wordt vastgesteld.