Reageren op de opbrengst van het participatieproces zones voor drones

February 07, 2020
15 comments

U kunt reageren op de opbrengst van de bijeenkomsten en de reacties op de online stellingen over voordelen en nadelen van drones. Hebben we alles opgehaald of mist u nog een behoefte of een idee? Via een online reactiemogelijkheid toetst het ministerie van IenW graag bij iedereen of de opbrengst volledig is. Uw reactie kunt u geven tot en met 6 maart 2020.

procedure en inspraak voor de plan-MER Luchtvaartnota
Tijdlijn participatieproces zones voor drones (klik voor grotere afbeelding)

 

Opbrengstdocument participatieproces zones voor drones

De opbrengst van de participatieactiviteiten is samengevoegd in een document. Bekijk hier de opbrengst en lees meer over hoe u kunt reageren. 

 

Tot en met 6 maart 2020 kunt u hier reageren op de opbrengst van het participatieproces zones voor drones.

Hebben we alles opgehaald (denk aan belangen en suggesties) of mist u nog een behoefte of een idee? Laat dan een reactie achter. U heeft een account nodig om een reactie achter te laten. Maak hier een account aan. 

Wat gebeurt er met mijn reactie?

Het ministerie van IenW gaat op basis van dit opbrengstdocument en uw reactie hierop verder met het ontwikkelen van uitgangspunten om tot zones voor drones te komen. Uiterlijk 31 mei 2020 volgt een terugkoppeling en een doorkijk naar het vervolgproces. Uiteindelijk zal minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) samen met staatssecretaris Barbara Visser van Defensie een zorgvuldige afweging maken bij het vaststellen van de zones. Overigens met daarbij de notie dat zones op zichzelf in de toekomst nog kunnen worden aangepast als dat nodig is.

Images

Twitter

15  Comments

Lars Eckardt February 25, 2020

Graag zie ik meer aandacht voor een steeds groter wordende groep drone piloten. De groep valt onder de naam FPV drone vliegers. Er wordt zowel freestyle als racing gevlogen. Twee takken binnen het FPV drone vliegen. Misschien is er zelfs nog een derde subcatergorie. Long distance FPV. Hierbij vliegt met met een lange afstandszender iets verder weg als de nu voorgestelde beperking. De meeste FPV vliegers hebben als hobby om zelf hun drone uit los bestelde onderdelen in elkaar te zetten. Het frame, de electronica en de software. Doen we geheel zelf. Prachtige hobby die ik niet graag verboden zie worden.

Ik zie graag dat men zich eens verdiept in het vliegen met een FPV bril. Mijn ervaring is dat juist het vliegen met een FPV bril je de drone volledig onder controle hebt. Alles is duidelijk, je hebt een perfect gevoel waar je bent en alle stick movements zijn juist weer zeer natuurlijk. Super veilig. Line of sight is juist gevaarlijker. Zeker als de drone weer naar je toe vliegt. Dan wordt links=rechts en rechts=links. Daar kan erg veel mis gaan is mijn ervaring. En vergeet niet. De meeste FPV piloten hebben vrienden mee die veelal kijken hoe de vlucht verloopt. Er staat dus altijd iemand line of sight mee te kijken. Hoe veilig wil je het hebben?

Ik ben voor handhaving daar waar nodig. Havens, luchthavens, snelwegen etc zijn verboden gebied. Maar soms is de regelgeving niet duidelijk. Te versnipperd. Mag het wel van de app of online kaart. Wordt je alsnog weggestuurd door een boswachter. Vanwege ‘verstoring van de natuur’. En dan vliegt er een een hard brommend sportvliegtuigje over op 400 meter. Paar keer meegemaakt. Is dat geen verstoring? Dat zou beter kunnen. We houden on graag aan de wet. Maar het moet wel plezierig blijven.

AUB scheer niet alle drones over één kam. FPV drones zijn niet groot en niet zwaar en worden steeds kleiner. Geef ons meer ruimte. En vooral. Vlieg zelfs eens. Praktijkervaring zegt veelal meer als al deze geschreven woorden. Vlieg eens line of sight en vervolgens FPV. Succes ;)

Rick Welten February 18, 2020

Hallo,

Ik zou graag willen zien dat er verschil gemaakt gaat worden tussen de zogenaamde foto/film drones en de fpv racing drones.
Met de juiste regels zou de opkomende sport fpv racing beter tot zijn recht kunnen komen. Op dit moment word met het woord "drones" alles over 1 kam geschoren. We zouden graag zien dat fpv racing als sport wordt gezien. Dit toegestaan wordt bij de bestaande vliegclubs. Het zou zo zonde zijn als we deze sport niet meer mogen/kunnen beoefenen

Rob Bolland February 15, 2020

Graag meer aandacht voor het teveel worden van Natura2000 gebieden. Als gemeenten zo doorgaan met toestemming te verlenen dan blijft er helemaal geen ruimte meer over om te vliegen. Zelf woon ik in Lelystad en met de komst van de uitbreiding nofly zone, van vliegveld Lelystad, afgelopen november is het gebied waar wij nog konden vliegen met 70% kleiner geworden. Zelf val ik met mijn drone in de Open categorie A1 en vindt dat er wel degelijk een onderscheid gemaakt mag worden als hobby vliegers en beroeps vliegers voor wat betreft het online theorie examen die we moeten afleggen. Straks moet je in de open categorie 40 vragen beantwoorden en ik vindt dat echt overdreven. Misschien is het volgende een beter idee: Bijv. het online examen vragen voor de open categorie op 20 a 25 vragen en voor de beroeps 35 a 40 vragen. Ik vindt het echt als hobby vlieger zoals de regels die straks gelden te zwaar. We doen het voor onze plezier en ik denk dat er straks hobby vliegers dat examen niet doen en afhaken.

Harald Labout February 14, 2020

Graag zie ik meer aandacht voor de groep FPV Drone vliegers. Dit is in Nederland een kleine maar fanatieke groep hobbyisten die met zelfbouw drones First Person View (FPV) vliegen. Graag zie ik dat FPV drones ook de mogelijkheid krijgen om gewoon onder de zelfde regels als bv een DJI drone te mogen vliegen in buiten gebieden. FPV drone vliegen ken als grote voordeel dat de bestuurder altijd exact weet war hij is, door het FPV systeem is hij als het ware piloot van zijn eigen drone en daardoor weet de piloot altijd precies waar en hoe hij vliegt. Hierdoor worden de risico's tot een minimum beperkt en is de piloot 100% "in control". Hopelijk wordt de groep FPV vliegers niet buitengesloten want dat zou einde betekenen van een hobby waar veel mensen een hoop plezier aan beleven. Einde van deze hobby zou ook betekenen dat deze hobbyisten een redelijk geld bedrag "kwijt" zijn, want vaak is er een aardig bedrag in de hobby geïnvesteerd. Dus beleidsmakers: vergeet de FPV Hobby drones niet.

Erik Woning February 14, 2020

Namens een groot ROC in de regio Den Haag pleit ik ook voor een gebied waar studenten kunnen oefenen met het uitvoeren van beroepsmatige taken m.b.v. een drone. Zo kunnen studenten voor de opleiding toerisme oefenen met het maken van een video over een vakantiebestemming, studenten bouw & infra met inspectie van gebouwen en ict-studenten hun geprogrammeerde drones uitproberen. Natuurlijk onder begeleiding en met ondersteuning van ROC-light gecertificeerde docenten. De casuïstiek kan natuurlijk anders zijn, maar in deze regio is het momenteel helemaal niet mogelijk om te vliegen vanwege de CTR van Rotterdam Airport. Een sportveld, park of andere rustige plek die bereikbaar is voor onze studenten zou ideaal zijn! We gaan graag in gesprek!

Joop van der Weerd February 13, 2020

Ik ben een serieuse hobbyist, maak graag foto’s en video’s van natuur, kastelen, erfgoed, etc. maar, waar ik niet mag vliegen daar ga ik niet vliegen. Maar vaak wel met pijn in mijn hart. Want soms zijn de regels overdreven. 2 Weken geleden was ik in Brabant, zag een prachtig kasteel maar die lag nog in het gecontroleerde luchtruim van Vliegbasis Volker, dus helaas vanaf de grond een paar foto’s maken. Al mocht ik maar 10-15 hoog...... dat is genoeg om mooi te te filmen. Kijk je om je heen dan zie je de kerktoren en de spitsen van het kasteel die hoger zijn... ik ga er van uit dat de beroepsvliegers die Volker aandoen ook een minimum hoogte hebben, en die ligt mijn inziens best wel heel wat hoger. Ik ben net zoals al genoemd in een aantal aandachtspunten een voorstander van een soepele regeling in deze gebieden. Alles is vast te leggen in logboeken, afspraken zijn te maken, zoals bij het horen van een naderend vliegtuig direct horizontaal naar beneden. Vlieghoogtes zijn in te stellen in de drone. Het moet mogelijk zijn om hier op een logische en verantwoorde manier mee om te gaan. BELEEFT AANBEVOLEN!!!

Stephen Okken February 13, 2020

Namens: De community van zelfbouw (FPV) drones
In de participatie zones voor drones lees ik nergens terug wat voor afspraken er worden gemaakt met vliegers van zelfbouw drones met First Person View. In het verslag lees ik nergens terug wat dit gaat betekenen voor de hobbyist. Wel is het duidelijk dat er strikte afspraken moeten worden gemaakt over het veilig vliegen buiten en binnen de zones. Ik wil voorstellen om ons ook mee te nemen in het plan. We zijn weliswaar een beperkte groep, maar we willen ook niet uitgesloten worden. Hiermee wil ik voorstellen dat er ook wordt gekeken naar het gebruik van First Person View in plaats van Line of Sight waar nu over gesproken word. Daarmee wil ik vragen om een versoepeling van de huidige regels. FPV is nu wettelijk verboden en mag alleen indoor mee gevlogen worden. Toch wil ik regels omtrent het gebruik van First Person View in het luchtruim. Dit is voor ons als community het allerbelangrijkste. Uitsluiten is voor ons geen optie. We behoren niet tot de categorie speelgoed drones maar ook niet tot de categorie dronegebruik via Line of Sight. Dit is een andere tak in onze drone landschap. Ik hoop hiermee dat er weloverwogen wordt nagedacht over het gebruik van drones met First Person View.

eric brinkhorst February 12, 2020

Namens de NVJ-NVF; de Nederlandse vereniging van FotoJournalisten schrijf ik onderstaande reactie:
Drones worden volop ingezet binnen de journalistiek.
Het is van groot maatschappelijk belang dat er een vorm binnen de ruimte voor soepelere regels wordt gevonden mbt de inzet van drones binnen de fotojournalistiek / media voor o.m. vrije nieuwsgaring. Het afsluiten van het luchtruim voor drones bij calamiteiten (bv Brunssumerheide - Ruinerwold ) is niet in het kader van veiligheid gedaan. Het is een vorm van sensuur. Graag wil ik aandacht vragen voor de procedures tot afsluiten van het luchtruim.
Vrije nieuwsgaring is een groot goed in onze democratie. Voorts hangt vrije nieuwsgaring ook samen met de persvrijheid, welk recht expliciet is vastgelegd in de Grondwet.

Ook bij natura2000 gebieden zal er een eenduidige lijn dienen te komen. Ik opteer voor een versoepeling voor de fotojournalistiek / media.

Graag zie ik een reactie tegemoet.

Eric Brinkhorst
Voorzitter NVJ-NVF
RPA-L onder eigen ROC www.dronebeeld.pro

Vranz Van Maaren February 11, 2020

Case 5: Een drone besturen op Kinderdijk
Natuurlijk mag een drone vliegen/bestuurd worden op/rond de Kinderdijk-molens. Net als rondom het Muiderslot en/of De Haar, de Deltawerken of 't Tjeukemeer.
Driehonderdduizend bezoekers per jaar? Hoeveel drones nemen die mee? Hoeveel drones hebben daar het kalenderjaar 2019 een rondje gemaakt? Is dat uitgezocht, of moeten we afgaan op aannames?
Iedereen die vindt dat ie ergens last van zou hebben is altijd geneigd om die overlast te overdrijven.
Ik zag Mr Frank Visser uitspraak doen in een zaak over (nachtelijk) overlast van een hond. Die Mr Visser heeft vier avonden en nachten geluid laten meten voor ie een uitspraak deed. Ik ben benieuwd naar het werkelijk gemeten aantal drone-verschijningen waar overlast van ondervonden zou worden.
In Nederland lijkt iedereen overlast te ondervinden van iets of iemand... 't Is niet meer dan gepiep zolang 't niet feitelijk aangetoond is.
En dan nog dat 'hoe gaan we om met Aziatische bezoekers met hun drones'. Die Aziatische bezoeker zal volgens de nieuwe regelgeving ook een EU-licentie moeten hebben. Dat zullen er vooralsnog niet veel zijn.

Vranz Van Maaren February 11, 2020

Case 4: Een drone besturen tijdens de start van de Vuelta in Utrecht
Een drone besturen tijdens de start van de Vuelta zou m.i. geen probleem hoeven zijn, maar het is de overheden vrij om beperkingen in te stellen:
"(21) Dit doet geen afbreuk aan de mogelijkheid voor de lidstaten om nationale regels vast te stellen om aan vluchtuitvoeringen met onbemande luchtvaartuigen voorwaarden te verbinden om redenen die buiten het toepassingsgebied van de verordening vallen, zoals milieubescherming, openbare veiligheid of bescherming van de privacy en persoonsgegevens in overeenstemming met het Unierecht."
Ik kan me voorstellen, dat bij dit soort evenementen wordt gekozen voor een tijdelijke no fly-zone, of dat vliegen slechts wordt toegestaan onder voorwaarden. Die ruimte is er.
Dan alleen uit 'veiligheidsoverwegingen'; niet om ook geopperde 'privacy' te waarborgen. Dat geneuzel over privacy bij dit soort evenementen is grote onzin. Er komen honderdduizenden mensen op af, met evenveel mobiele telefoons met kamera. Bij dat evenement worden honderdduizenden foto's gemaakt.
Mobiele telefoons worden bij zo'n evenement ook niet geweerd uit privacy-overwegingen. Die paar drones bedreigen die privacy niet anders dan die honderdduizenden mobiele telefoons die non-stop aan het knippen zullen zijn.

Vranz Van Maaren February 11, 2020

Case 3: Een drone besturen op of rondom de Efteling
Een drone besturen 'rondom' De Efteling mag geen probleem zijn. Een drone besturen 'op' De Efteling zou een probleem kunnen zijn...
Net als de campingeigenaar op Vlieland (in case 1) kan de eigenaar/beheerder van De Efteling in z'n huishoudelijk reglement opnemen wat een bezoeker al dan niet zou mogen uitvoeren terwijl die zich op het terrein van De Efteling bevindt.
Ik denk dat we vooral zaken moeten verbieden de regelmatig voor problemen zorgen. Dit aangehaalde voorval is een incident uit 2014. Ik heb niet mogen vernemen, dat De Efteling met grote regelmaat geplaagd wordt door drones. (Of UFO's)
Ter vergelijking: Een automobilist mag vaak met 30 km/u of 50 km/u door een stad rijden. Toch kan het gewoon respekteren van die max. snelheid ook tot gevaarlijke situaties leiden; de chauffeur kan dan altijd aangesproken worden op gevaarlijk rijgedrag. Datzelfde geldt voor een dronevlieger. Als die anderen in gevaar zou hebben gebracht mag die zich daarvoor verantwoorden.
Ook Artikel 4c van de nieuwe Europese regelgeving biedt handvatten om die Efteling-vlieger ter verantwoording te roepen: "de piloot op afstand zorgt ervoor dat het onbemande luchtvaartuig op een veilige afstand van mensen wordt gehouden en niet wordt gevlogen boven bijeenkomsten van mensen".

Vranz Van Maaren February 11, 2020

Case 2: Een drone besturen in de Flevopolder
De CTR boven Flevoland is onnodig groot. In mijn optiek geldt dat overigens voor alle CTRs in Nederland. Er wordt geen enkele veiligheid gediend, door drone-vliegen te verbieden langs het Eemmeer, boven Eemmeerdijk, op ruim 20 km afstand van het vliegveld. Dat ik in Almere-Hout geen drone shot kan maken van een te verkopen huis, dient de vliegveiligheid niet. Zo'n drone shot wordt niet op grote hoogte gemaakt.
Rondom airports zouden no fly-zones voor UAVs tot een hoogte van de bekende <120 mtr veel kleiner kunnen zijn zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Dat ik niet tot een hoogte van 10, 20 of 30 mtr zou mogen vliegen in een stadspark in Rotterdam of Amsterdam dient de veiligheid van het vliegverkeer niet.
De regulering/zonering kan veel eenvoudiger:
• Alle drone-vluchten met een hoogte van bijv. meer dan 40 mtr verbieden binnen 5 of10 km van een gekontroleerde, grotere luchthaven;
• Buiten 3 km-zone (gekontroleerde) grotere airports alleen max 40 mtr;
• Buiten 3 km-zone (ongekontroleerde) kleinere airports/helihavens mag wel tot max. 120 mtr gevlogen worden;
Binnen 3 km-zones van iedere luchthaven/heli-haven mag nooit gevlogen worden. Ongeacht vlieghoogte.
(Die geopperde '40 mtr' zou iedere nog te bepalen hoogte kunnen zijn...)
Een drone besturen in de Flevopolder (of Flevoland) zou dus geen enkel probleem zijn, mits die drone zich buiten een straal van ( 5 of) 10 km van het vliegveld bevindt, of minimaal 3 km mits die onder de 40 mtr blijft.
En case 2 zou niet alleen voor Flevoland hoeven gelden. Dezelfde no fly-zones zouden veilig rond alle airports/heli-havens kunnen gelden.

Vranz Van Maaren February 11, 2020

Casus 1: Een drone besturen rondom de camping op Vlieland
Mij is niet duidelijk wat zou betekenen 'binnen de camping' in: "Daarom is in het huidige kampeer-reglement voor gasten opgenomen dat het niet is toegestaan om binnen de camping met drones te vliegen."
- Wat is 'binnen' de camping?
Het is een eigenaar van een terrein natuurlijk gewoon vrij om huisregels op te stellen voor gasten die op zijn terrein willen verblijven. De eigenaar heeft zeggenschap over wat zich afspeelt 'op' zijn grondgebied. Als die eigenaar niet wil dat ik over zijn terrein cross met een brommer of een fiets, dan kan mij dat verboden worden middels een huishoudelijk reglement. Dat huishoudelijke reglement kan ook niet-toestaan dat een gast z'n hond meeneemt.
De eigenaar kan aktiviteiten verbieden die ik 'op' zijn terrein zou willen ontplooien. Mij kan ook verboden worden om op z'n terrein tussen de tenten te voetballen.
Vooralsnog heeft die eigenaar geen zeggenschap over het luchtruim boven zijn terrein. Als ik vanaf openbaar terrein ben opgestegen en over zijn terrein zou vliegen kan die eigenaar dat vervelend vinden, maar hij kan mij geen strobreed in de weg leggen en dat moet vooral zo blijven. Als ik bestaande wetgeving zou overtreden dient die eigenaar vooral handhaving inschakelen.
Verder ligt die camping op zo'n 1100 mtr afstand van de heli-haven van Vlieland. Het lijkt me erg onverstandig om drone-vliegen te accepteren op zo'n korte afstand van zo'n heli-haven. Die no fly-zones staan nu op 3 km. Dat lijkt mij prima. Ik ken geen vliegers die per se de behoefte hebben om juist dichterbij zo'n heli-haven te vliegen.
Daar niet-vliegen vanwege N2000 is onzin. Niet-vliegen boven afgesloten natuurgebieden is aan iedereen uit te leggen. Niet-vliegen over N2000-gebieden die voor allerlei (al dan niet gemotoriseerde) aktiviteiten zijn opengesteld is niet uit te leggen onzin.

Allain Martin February 09, 2020

ik weet niet of dit de juiste plek is maar wat betreft het fpv vliegen hoop dat het mee valt kwa regels willen wij mee blijven doen met wedstrijden en het mogelijk houden er de beste in te zijn of worden kijk beperk je dit te veel zul er weinig intressen zijn onder de jeugd en volwassen die wel kunnen vliegen maar niet kunnen leren welligt door hun toestand moeten die dan nu hun 5000 euro hobby weg gooien ik vlieg ook fpv en vlieg altijd ergens ver weg van mensen want daar kan ik niet tegen.tegen de mensen inverband met mijn welzijn en geschiedenis dus nu moet ik dadelijk met mijn storenis na een cbr gebeuren toe om niet mijn 10,000 euro kostende hobby weg te gooi ok kijk hier moet ik mij over heen zetten maar kijk dan zal fpv in specifie artikel worden ok om dat het zeker gevaarlijk is omdat het snelgaat begrijpelijk dat hier regels bij horen en die je hoort te weten ok kan ik begrijpen maar wat ik niet begrijp dat ik dan ook een 25 kilo drone mag bouwen wat heeft een fpv racer daar mee te maken mijn zwaarste weegt 900 gram met een zware accu dit is denk ik al zeer zwaar onder de fpv vlieger die wedstrijden gaan vliegn ja de x-class is max 5 kilo zou ik zeggen dat heb ik geen verstand al van mijn grootste is 7inch maar waarom moet ik dan leren voor een drone van 25 kilo dat lijkt mij overboddig

verder ben ik het eens met eric-jan oud natuura 2000 gebieden moeten ook op sommige plaatsen zeker mogelijk gemaakt worden hoe geen idee hebben andere vast ideeen over honden die loslopen zijn erger voor de dieren dan een drone die hun intressant vinden ze komen vaak zat kijken van wat is dat en blijven netjes staan te kijken de koeien dan je moet zoon drone niet gebruiken om ze bewust op te jagen dan volgt er gewoon een boete en verbod voor die persoon niet voor heel nederland

er staan ook militiar oefengebied maar hoe werk het voor ex militiare gebieden hier in de boekend in venlo heibeemdeweg is er een van ligt ook nog eens aan de rand van een klein vliegveld de helft ervan althans dit is een mooi gebied mits je niet hoger dan 50 meter gaat wat ook niet nodig is als je een race houd of oefend val je niemand te last hier ver van de bewoonde wereld en veel gebruikte plek onder veel vliegers hier

ik hoor het wel wat ik kan doen verder hoop dat het allemaal reuze mee gaat vallen en ik gewoon fpv kan gaan vliegen al is het wellis waar met een vliegbewijs en regels die er moeten zijn voor stuntpiloten al is iedereen dat in het begin van het vliegen denk daar wel aan ?

Eric-Jan Oud February 07, 2020

Het eerste wat mij binnen schiet, het document gelezen hebbende:

Niet alleen IFR, maar ook VFR aanvlieg en vertrekroutes in ogenschouw nemen bij zonering; 1nm links/rechts niet. Daarnaast een strook met hoogtebeperking voor drones, nog verder weg de reguliere 120m max. hoogte.

“Kijk naar de routes die het VFR-verkeer vliegen, kaarten door de luchtverkeersleiding te maken op basis van transponder tracks.”
SkyDemon (G.A. navigatie app) heeft die data en maakt daar “heatmaps” van (data ook voor NL beschikbaar)
https://images.app.goo.gl/zynRVCVHHW1C4aff6

Natura2000: verstoring plantenleven en landschap ( habitatrichtlijn) door dronevliegen minder dan bijvoorbeeld recreatie / honden uitlaten. In die gebieden (Zuid Kennemerland, grotendeels, bijvoorbeeld) zou dronevliegen prima toegestaan kunnen worden.
Vergunningverlening dmv “toegangskaartjessysteem” is dynamisch genoeg om de flexibiliteit op te leveren die voor dronevliegen (weersafhankelijk) noodzakelijk is en biedt tegelijk de mogelijkheid te beperken in aantal, gebied, en/of tijdstip / seizoen, wat weer de beheersdoelstellingen faciliteert (en het levert geld op dat aan beheer besteed kan worden)