Het demissionair kabinet is van plan vanaf 1 januari 2027 een hogere belasting op vliegtickets voor middel en lange vluchten in te voeren. Het doel hiervan is de hogere uitstoot van deze vluchten zwaarder te belasten. Dit is nodig om de rijksbegroting sluitend te krijgen en daarmee de plannen van het kabinet te financieren. Jaarlijks vertrekken er vele vluchten vanaf Nederlandse luchthavens naar bestemmingen over de hele wereld. Daardoor kun je snel naar het buitenland voor werk, familie of vakantie. Maar vliegen heeft ook nadelen voor het milieu en de gezondheid van mensen. Denk aan het vrijkomen van CO2 en fijnstof. Ook hebben omwonenden te maken met geluidsoverlast van vliegtuigen.
Van 1 tarief naar 3 tarieven
De vliegbelasting is op dit moment voor elke vliegreis hetzelfde, namelijk € 29,40 per passagier. Het kabinet stelt voor om 3 tarieven in te voeren:
- korte vluchten tot 2000 km: € 29,40
- middellange vluchten tussen de 2000 en 5500 km: € 47,24
- lange vluchten vanaf 5500 km: € 70,86
De tarieven worden, zoals elk jaar gebeurt, nog gecorrigeerd voor inflatie.
Voorgestelde nieuwe vliegbelasting
De 3 tarieven die het kabinet voorstelt, zijn gebaseerd op de vliegafstand vanaf Amsterdam. Wie verder vliegt en dus meer schadelijke stoffen uitstoot, betaalt meer belasting.
Korte vluchten zijn vluchten binnen de Europese Unie en vluchten tot ongeveer 2.000 kilometer vanaf Amsterdam. Een middellange vlucht is zo’n 2.000 tot 5.500 kilometer. Dat zijn vluchten naar bijvoorbeeld Egypte en Turkije. En een lange vlucht is meer dan 5.500 kilometer vanaf Amsterdam. Bijvoorbeeld vluchten naar Canada, Mexico, Indonesië en Zuid-Afrika.
De eindbestemming van de passagier bepaalt de vliegbelasting. Voor een vlucht vanaf Amsterdam naar Indonesië, met een overstap op bijvoorbeeld Istanbul of Dubai, geldt het hoogste tarief, omdat de eindbestemming Indonesië is.
In de huidige vliegbelasting zijn transferpassagiers, dus passagiers die via Schiphol naar een andere luchthaven vliegen, vrijgesteld van de vliegbelasting. Dat blijft zo. De reden hiervoor is dat deze passagiers een essentieel onderdeel zijn van het netwerk, en zo bijdragen aan de directe verbondenheid en vestigingsklimaat van Nederland.
Caribisch deel van het Koninkrijk
In verband met de culturele, sociale en economische verbondenheid binnen het Koninkrijk is er voor gekozen om vluchten naar het Caribisch deel van het Koninkrijk onder het lagere huidige tarief te laten vallen, ook al zijn het lange afstandsvluchten. Daarmee zorgt het demissionaire kabinet voor een goede verbondenheid met het gehele Koninkrijk.
Meer weten? Ga naar rijksoverheid.nl.