Tijdelijke regeling banenstelsel Schiphol 2025 vastgesteld
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de tijdelijke regeling voor het kunnen uitvoeren van onderhoud aan het banenstelsel Schiphol voor 2025 definitief vastgesteld. Schiphol krijgt van het ministerie vrijstelling om andere start- en landingsbanen te gebruiken tijdens het komende onderhoud aan onder andere de Buitenveldertbaan. Ook legt het ministerie in de regeling aangepaste grenswaarden voor geluid vast.
Baanonderhoud Schiphol
Luchthaven Schiphol voert elk jaar onderhoudswerkzaamheden uit aan de start- en landingsbanen. Zo blijft de luchthaven voldoen aan de Europese regels voor veiligheid en zorgt Schiphol ervoor dat haar zes start- en landingsbanen én alle taxibanen in goede conditie gehouden worden. Dit jaar is de Buitenveldertbaan aan de beurt voor groot onderhoud. Dat vindt plaats van 10 mei tot en met 28 september 2025. Om baanonderhoud te kunnen uitvoeren, is een tijdelijke regeling van het ministerie nodig.
Reacties internetconsultatie
Van 16 december 2024 tot en met 26 januari 2025 kon iedereen reageren op de tijdelijke regeling en de maatregelen om de hinder te beperken. Er zijn 70 reacties binnengekomen. Het ministerie heeft alle reacties, adviezen en informatie meegewogen bij het afgeven van de regeling.
Regels voor geluidspunten
Omdat tijdens het groot onderhoud de Buitenveldertbaan niet gebruikt kan worden, zet Schiphol andere start- en landingsbanen in. Schiphol vroeg het ministerie om voor sommige geluidspunten rondom de banen de regels voor het toegestane geluid tijdelijk te verhogen. Dit verzoek wordt niet volledig toegekend. Hiermee volgt het ministerie ook het advies op van de Luchtvaartautoriteit van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport. Schiphol blijft ook tijdens het onderhoud zoveel mogelijk vliegen volgens de regels van het strikt preferentieel baangebruik. Dat betekent dat, als dat mogelijk is, de start- en landingsbanen worden gebruikt die de minste hinder geven voor de omgeving.
Maatregelen
Omdat omwonenden op sommige plekken te maken krijgen met meer geluid, nemen Schiphol en de luchtverkeersleiding (LVNL) maatregelen om de hinder voor de omgeving te beperken. Op verzoek van het ministerie hebben Schiphol en LVNL onderzocht of er aanpassingen op de voorgestelde maatregelen mogelijk zijn om de verwachte geluidshinder met name voor Amsterdam en de Zuidoosthoek te verminderen. Volgens Schiphol en LVNL zouden verdere maatregelen echter niet mogelijk zijn of grote gevolgen hebben voor de operatie van de luchthaven.
Baanonderhoud in de toekomst
Zowel het ministerie als Schiphol vinden dat het proces rond het baanonderhoud anders moet. Het ministerie wil bij onderhoud in de toekomst de ontheffingsaanvraag van Schiphol ontvangen voordat de luchthaven het aantal vluchten vastlegt. Dit geeft meer tijd en mogelijkheden om passende maatregelen te treffen om de extra hinder door overlast te beperken. De Maatschappelijke Raad Schiphol adviseert dit ook. Om de procedure voor het baanonderhoud te veranderen, gaat het ministerie afspraken maken met Schiphol en LVNL.
Meer informatie staat in de Tweede Kamerbrief.