Maastricht Aachen Airport (MAA) moet voor het aan te vragen Luchthavenbesluit een milieueffectrapport (MER) opstellen. Dat heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bekend gemaakt.

MAA wil een aanvraag voor een luchthavenbesluit indienen bij het ministerie. Voor deze aanvraag moet eerst beoordeeld worden of een MER opgesteld moet worden. Dit heet een mer-beoordeling. Een MER moet opgesteld worden als een luchthavenbesluit kan leiden tot belangrijke gevolgen voor het milieu.

Ten behoeve van de beoordeling of een MER opgesteld moet worden, is de Commissie voor de mer om advies gevraagd. De conclusie van dat advies is dat het  voornemen van MAA leidt tot ten minste één nadelig effect: de toename van 60% in CO2-uitstoot. Dat komt omdat MAA zich in de toekomst meer wil richten op vrachtverkeer en minder op passagiersvluchten. Daarnaast zijn andere aanzienlijke negatieve milieueffecten volgens de commissie niet uit te sluiten. Dit gaat onder andere over de uitleg hoe MAA de gewenste vermindering van het aantal geluidgehinderden wil halen op basis van de vastgestelde doelstelling van de Provincie Limburg. Maar ook heeft de commissie vragen over de effecten door piekbelasting van geluid, over de effecten op natuur en de gevolgen van de schade aan dakpannen door vortex. Dat is de aanzuigende wind die kan ontstaan als vliegtuigen laag overvliegen.

Omdat er nu eerst een MER moet worden opgesteld, zal het niet meer lukken om al halverwege dit jaar de aanvraag voor het Luchthavenbesluit in te dienen maar naar verwachting in het vierde kwartaal van 2025. Hiermee wordt de vaststelling van het Luchthavenbesluit niet eerder voorzien dan eind 2026.