In oktober 2025 is een ingrijpende herziening van ICAO Annex 18 voorgelegd aan het ICAO Dangerous Goods Panel. Een belangrijke aanleiding was het verduidelijken van de verantwoordelijkheden van staten, luchtvaartmaatschappijen en stakeholders in de supply chain op het terrein van gevaarlijke stoffen door de lucht. Ook is internationale regelgeving voor gevaarlijke stoffen nu meer geharmoniseerd met de overige luchtvaartregelgeving. De bestaande regelgeving stamt uit begin jaren ‘80.  

De herziening van Annex 18 helpt lidstaten beter de risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht vast te stellen en te beoordelen of hun luchtvaartmaatschappijen deze operationele risico’s effectief identificeren en beheersen. Bovendien stelt de nieuwe Annex bevoegde autoriteiten in staat effectief toezicht te houden en de naleving van de regels in de hele vervoersketen te waarborgen. 

Verheldering begrippen en verantwoordelijkheden staten

De Annex verheldert ook begrippen zoals misdeclared dangerous goods en undeclared dangerous goods om interpretatieverschillen tussen staten te voorkomen. Verder is er een nieuw hoofdstuk over ‘safety intelligence’ toegevoegd. Dit verduidelijkt de verplichting van staten om incidenten met gevaarlijke stoffen te registreren, te analyseren en relevante mondiale risico’s te melden aan ICAO. 

Risico van lithiumbatterijen in het luchtruim

Lithium batterijen zijn gevaarlijke stoffen en het vervoer van lithiumbatterijen vormt een steeds groter veiligheidsrisico’s in de luchtvaart. Lithiumbatterijen zitten namelijk in steeds meer producten. In vrachtvervoer, maar ook in passagiersbagage, in de vorm van bijvoorbeeld powerbanks. Hierdoor is het risico op hevige branden en moeilijk te beheersen incidenten groter. De herziening van Annex 18 ondersteunt staten en luchtvaartmaatschappijen om dergelijke risico’s beter vast te stellen en adequaat te beheersen. 

Nederland speelt belangrijke rol in advies

Nederland is voorzitter van het ICAO-panel dat adviseert over de herziening. Als industrie- en handelsland importeert en exporteert Nederland veel gevaarlijke stoffen en is daarom gebaat bij goede, uniforme regelgeving. Ook vervoert KLM veel vracht waaronder gevaarlijke stoffen. Naar verwachting neemt de ICAO begin 2026 een besluit over de herziening.

Herziening pas later van kracht

De herziening van Annex 18 treedt naar verwachting in 2028 in werking. Daarna beoordeelt Nederland of er nog aanvullende nationale regelgeving nodig is voor de implementatie.