De nieuwe luchtruimindeling legt de basis om samen met de omgeving vaste naderingsroutes te ontwerpen die het continu dalen van vliegtuigen structureel mogelijk maken. Over hoger naderen en continu dalen leest u meer in de Startnotitie Hoger Naderen.
De schematische kaart van een landschap met stedelijk gebied, natuurgebied en water toont vliegtuigen die naar een luchthaven vliegen. De stippellijnen met de oranje vliegtuigen laten de verspreide vliegpaden zien van de huidige situatie. De doorgetrokken lijn met de blauwe vliegtuigen laat de nieuwe situatie zien met één vaste naderingsroute naar de luchthaven.
Op de vaste naderingsroute volgen de vliegtuigen een continue en geleidelijke daling richting de luchthaven. Vliegtuigen kunnen ook later de daling inzetten. Dit vermindert het geluid op de grond. Vaste naderingsroutes geven bovendien de mogelijkheid om bepaalde gebieden, zoals woonkernen, te vermijden. Daarnaast bespaart het vliegtuig brandstof en stoot het minder uit. De Startnotitie Hoger Naderen geeft een indicatie van de potentiële effecten op geluid.
Op de afbeelding is onderaan een lichtgroene strook te zien die een schematisch landschap toont met aan de rechterkant een luchthaven. Daarboven is de lucht waarin twee lijnen van linksboven naar rechtsonder naar de luchthaven lopen. De onderste is een golvende lijn met een oranje vliegtuig die de huidige situatie weergeeft waarbij trapsgewijs wordt gedaald. De bovenste lijn met een blauw vliegtuig is donkerder en geeft de nieuwe situatie weer waarbij in een rechte lijn wordt gedaald. Deze donkere lijn is minder golvend dan de lichte lijn.
De implementatie van de Hoger Naderen-projecten is voorzien tussen 2027 en 2035. De participatie van het eerste project start in 2025. Dit betreft een leertraject op één baan van Schiphol, de Zwanenburgbaan. De vervolgstappen en participatie zijn beschreven in de Startnotitie Hoger Naderen.