Omwonenden van Schiphol in de gemeenten Uithoorn, Haarlemmermeer, Aalsmeer en Amstelveen komen in aanmerking voor compensatie wegens geluidsoverlast. Het gaat om mensen die in de periode van november 2017 tot en met oktober 2019 in de buurt van een handhavingspunt woonden waarvan de grenswaarde voor geluid is overschreden.
Komt u in aanmerking? Dan ontvangt u van het ministerie van IenW eind april een brief over de mogelijkheid om een financiële vergoeding (nadeelcompensatie) aan te vragen. De vergoeding is bedoeld als tegemoetkoming voor gederfd woongenot op uw adres als gevolg van geluidsoverschrijding van vliegveld Schiphol.
Op deze pagina leest u hoe u een aanvraag kunt indienen en wanneer u geïnformeerd wordt over de beoordeling van uw aanvraag.
Onderaan deze pagina staan verschillende documenten met nuttige informatie, bijvoorbeeld over de regeling en de handhavingsrapportages van de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Aanleiding
Rondom vliegveld Schiphol gelden regels voor vliegtuiggeluid die niet overtreden mogen worden. Die regels, ook wel grenswaarden genoemd worden berekend bij geluidspunten (handhavingspunten) in de buurt van Schiphol.
In de periode 1 november 2017 tot en met 31 oktober 2019 is een grenswaarde bij een geluidspunt in de buurt van uw woning overschreden. Dat betekent dat er meer geluid van vliegverkeer was dan volgens de regels was toegestaan. Dit blijkt uit de handhavings-rapportages van de Inspectie Leefomgeving en Transport. De rapportages zijn te vinden onderaan deze pagina.
Wie komt er in aanmerking?
Heeft u eind april een brief van het ministerie ontvangen of bent u verhuisd maar woonde u in de periode 1 november 2017 - 31 oktober 2019 in het gebied waarvan een geluidspunt is overschreden? En was u de hoofdbewoner die de financiële woonlasten (bijvoorbeeld huur of hypotheek) droeg?
Dan kunt u compensatie aanvragen. Voor de compensatie stelde het ministerie van IenW een regeling op: de Beleidsregel nadeelcompensatie overschrijding grenswaarden geluid luchthaven Schiphol. Onderaan de pagina vindt u deze regeling.
Gebieden
De kaartjes hieronder laten zien welke handhavingspunten zijn overschreden. U vindt er de gebieden die in aanmerking komen voor nadeelcompensatie. Door in te zoomen op een kaartje kunt u straatnamen en huisnummers bekijken.
- Kaartje omgeving Uithoorn 2018 - handhavingspunt 25
- Kaartje omgeving Aalsmeer 2018 - handhavingspunt 30
- Kaartje omgeving Nieuwe Meer 2018 - handhavingspunten 19 en 20
- Kaartje omgeving Aalsmeer en Uithoorn 2019 - handhavingspunten 24 en 25
- Kaartje omgeving Aalsmeer 2019 - handhavingspunt 30
- Kaartje omgeving Nieuwe Meer 2019 - handhavingspunten 19 en 20
Nadeelcompensatie aanvragen
Wanneer?
U kunt in de periode 1 mei tot en met 31 juli 2023 een aanvraag voor de nadeelcompensatie indienen.
Hoe?
De aanvraag dient u het makkelijkst in via het online aanvraagformulier.
Wilt u liever een geprint formulier invullen en per post terugsturen? Dat kan door dit formulier te gebruiken.
Wat heeft u nodig?
Om een aanvraag in te dienen, heeft u de volgende gegevens nodig:
- Uw persoonsgegevens, en
- Gegevens waaruit blijkt dat u van 1 november 2017 tot en met 31 oktober 2019 (geheel of deels) hoofdbewoner van de woning was. Het gaat om:
- Een afschrift van de gegevens over de feitelijke woonsituatie van de hoofdbewoner, te vinden op www.mijnoverheid.nl, en;
- Een afschrift van de eigendomsinformatie van de hoofdbewoner uit het Kadaster, te vinden op www.mijnoverheid.nl, of een afschrift van uw huurovereenkomst of;
- In geval van een andere gebruiksgerechtigde hoofdbewoner dan de eigenaar of huurder, bewijsstukken waarmee aangetoond wordt dat dit recht bestond en financiële woonlasten werden gedragen.
Handleiding voor MijnOverheid.nl
Voor het invullen van het aanvraagformulier voor nadeelcompensatie heeft u gegevens van MijnOverheid.nl nodig. In onderstaande handleidingen staat beschreven waar u de gegevens op www.mijnoverheid.nl kunt vinden.
- Toelichting bewijsstukken Eigenaar
- Toelichting bewijsstukken Huurder
- Toelichting bewijsstukken Andere gebruiksgerechtigde
Beoordeling van uw aanvraag
Nadat u het aanvraagformulier compleet heeft ingevuld en ingediend, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Uiterlijk 25 september 2023 neemt het ministerie van IenW een besluit over uw aanvraag. Daarover informeren wij u schriftelijk.
Als u in aanmerking komt voor compensatie, dan is in het besluit aangegeven wat de hoogte van de compensatie is en wanneer deze wordt uitbetaald. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van:
- De toenmalige WOZ-waarde van uw woning;
- Het aantal dagen in de periode1 november 2017 tot en met 31 oktober 2019 waarop u hoofdbewoner van de woning was;
- De mate van de overschrijding van de grenswaarde bij het handhavingspunt in de buurt van uw woning.
Het merendeel van de berekende compensatie valt tussen de 50 euro en 2.200 euro. Naar verwachting vindt de uitbetaling van de compensatie plaats in oktober/november 2023.
Documenten
- Beleidsregel nadeelcompensatie overschrijding grenswaarden geluid luchthaven Schiphol
- Onderzoek naar WOZ-waarden en verkoopprijzen - rapport Gloudemans
- Handhavingsrapportages Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
- Kaartje gebied overschrijding grenswaarden 2018
- Kaartje gebied overschrijding grenswaarden 2019
Veelgestelde vragen
Meer informatie
Als u nog andere vragen heeft over de nadeelcompensatieregeling, kunt u contact opnemen met het ministerie via ienw-luchtvaart@minienw.nl.
Ook bent u van harte welkom op een informatiebijeenkomst bij u in de buurt. Daarvoor dient u zich vooraf aan te melden. Dat kan met deze link.
Datum |
Locatie |
Tijdstip |
Maandag 8 mei Gemeente Aalsmeer |
De Arendshoeve Aalsmeerderdijk 438 1436 BL Aalsmeerderbrug |
19.00 – 20.30 uur |
Dinsdag 9 mei Gemeente Amstelveen |
Schouwburg Amstelveen Stadsplein 100 1181 ZM Amstelveen |
19.00 – 20.30 uur |
Maandag 15 mei gemeente Uithoorn |
Gasterij de Kwakel Vuurlijn 78 1424 NS De Kwakel |
19.00 – 20.30 uur |
Woensdag 17 mei gemeente Uithoorn |
Gasterij de Kwakel Vuurlijn 78 1424 NS De Kwakel |
19.00 – 20.30 uur |