Het Luchthavenbesluit voor Groningen Airport Eelde (GAE) is per 1 november 2025 in werking getreden. Met het Luchthavenbesluit krijgt de luchthaven de ruimte om haar plannen voor de toekomst te realiseren, binnen de grenzen die het ministerie van IenW stelt.

Luchthavenbesluit

Voor GAE is er een Luchthavenbesluit vastgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het Luchthavenbesluit is de gebruiksvergunning van GAE en is op 1 november 2025 in werking getreden. In het luchthavenbesluit staan verschillende maatregelen om Noord-Nederland beter bereikbaar te maken en omwonenden beter te beschermen. Zo zijn de openingstijden verruimd, waardoor GAE aantrekkelijker wordt voor luchtvaartmaatschappijen. Ook zijn er aanvullende handhavingspunten en regels voor het verminderen van de lokale luchtverontreiniging meegenomen in het Luchthavenbesluit. Door de inwerkingtreding van het Luchthavenbesluit is ook de rechtsbescherming van omwonenden van GAE versterkt.

Belangrijkste wijzigingen

Eén van de belangrijke wijzigingen is het beperkt verruimen van de openingstijden van de luchthaven. Daarmee wil GAE meer luchtvaartmaatschappijen aantrekken. Dit brengt meer geld op voor de luchthaven en heeft een positief effect op de economische ontwikkeling en de bereikbaarheid van het Noord-Nederland. De grootste aandeelhouders van de luchthaven, de provincies Groningen en Drenthe, steunen deze wens. Het ministerie van IenW kan hier onder voorwaarden in meegaan. Zo staat het ministerie van IenW het verruimen van de openingstijden gefaseerd toe. De verruiming in de ochtend wordt later ingevoerd, wanneer er voldoende luchtverkeersleiders zijn.

In het Luchthavenbesluit staat het volgende over de openingstijden:

  • Op weekdagen van 06.00 tot 24.00 uur (was 06.30 uur tot 23.00 uur).
  • In het weekend en op feestdagen van 07.30 tot 24.00 uur (was 07.30 tot 23.00 uur).

Andere belangrijke wijzigingen ten opzichte van de vorige regeling zijn:

  • In het Luchthavenbesluit staan regels voor vliegtuiggeluid. Vliegtuigen mogen in een gebruiksjaar een maximale hoeveelheid geluid maken. Dat heet de gebruiksruimte. De gebruiksruimte is verkleind, ten opzichte van de vorige regeling. Er is nog voldoende ruimte over om het aantal vluchten te laten groeien.
  • Rond de luchthaven komen vier extra handhavingspunten voor geluid te liggen. Dit geeft extra juridische bescherming voor bewoners tegen geluidoverlast.
  • Politie en spoedeisende hulpverlening, zoals traumahelikopters, krijgen hun eigen ruimte in het gebruik van de luchthaven. Zij krijgen voorrang op het gebruik van de luchthaven, want spoedeisende hulpverlening moet altijd doorgaan.
  • Regels voor het verminderen van de lokale luchtverontreiniging. Deze regels gaan over het gebruik van de hulpmotor en taxiën op een motor. Door het vliegtuig van elektriciteit te voorzien voor bijvoorbeeld de verwarming of airco zolang het toestel op het platform staat, is de hulpmotor veel minder nodig. Ook gaan vliegtuigen, waar het kan, taxiën op één motor.  Met deze regels wordt de uitstoot van schadelijke stoffen op het platform serieus teruggedrongen.

Stappen die zijn gezet om te komen tot het Luchthavenbesluit

Om te komen tot het Luchthavenbesluit heeft het ministerie en andere belanghebbenden verschillende stappen gezet.

  • 19 juli 2024: GAE heeft een aanvraag ingediend voor een nieuw Luchthavenbesluit. Ze vragen hierin een bepaald gebruik van de luchthaven en enkele maatregelen, zoals ruimere openingstijden. De aanvraag is onderbouwd met onderzoeken, zoals een economische analyse, een milieueffectrapportage en een participatierapport.
  • 6 februari 2025: Het ministerie publiceerde het ontwerp Luchthavenbesluit voor GAE. Dit ontwerp is gebaseerd op de aanvraag, maar bevat extra maatregelen om de omgeving te beschermen, zoals regels om luchtvervuiling te verminderen en aanvullende handhavingspunten. Met de publicatie begon de periode waarin iedereen een reactie kan geven (zienswijzeperiode). Het ontwerpbesluit is ook naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd.
  • Vragen uit de Tweede Kamer: De Kamer stelde vragen over de economische onderbouwing, de verruiming van de openingstijden, de effecten op milieu, klimaat en gezondheid, en het participatieproces. Het ministerie van IenW beantwoordde deze vragen op 11 april 2025.
  • Zienswijzenperiode: Belanghebbenden konden een reactie geven op het ontwerpbesluit. Vooral het milieu, de luchtkwaliteit, gezondheid, openingstijden en economische onderbouwing kwamen aan bod. Sommige reacties gingen over de mogelijke stationering van F-35-vliegtuigen, maar dat maakt geen deel uit van dit besluit. Het ministerie heeft alle reacties samengevat en beantwoord in het hoofdlijnenverslag.
  • Raad van State: Na de zienswijzenperiode en de voorhangprocedure is het ontwerpbesluit naar de Raad van State gestuurd voor advies. Op 8 oktober 2025 gaf de Raad van State zijn advies. De Raad van State heeft in hierin geadviseerd om de onderbouwing aan te vullen.
  • Het Luchthavenbesluit is gepubliceerd op 29 oktober 2025 en in werking getreden per 1 november 2025.

Lees voor meer informatie ook het Luchthavenbesluit in het Staatsblad, het persbericht en de website van platform participatie