Lelystad Airport is op dit moment het grootste vliegveld van Nederland voor het kleinere vliegverkeer (General Aviation of GA). Het vliegveld werd in de jaren ‘70 van de vorige eeuw aangelegd om het groeiende luchtverkeer in Nederland beter te kunnen verdelen.
In 2012 is besloten om Lelystad Airport te ontwikkelen tot overloopluchthaven voor Schiphol voor groot commercieel vliegverkeer (vakantievluchten). De luchthaven is aangepast zodat de afhandeling van deze vakantievluchten kan plaatsvinden. Zo is er een passagiersterminal gebouwd en zijn start- en landingsbanen aangepast. Ook is het vliegveld beter bereikbaar gemaakt.
Het vliegveld wordt nog niet gebruikt voor groot commercieel vliegverkeer. Daarvoor is eerst een besluit nodig van het kabinet.
Besluitvorming Lelystad Airport
In het regeerprogramma van het kabinet Schoof-1 staat dat het kabinet in 2025 een besluit wil nemen over de opening van Lelystad Airport voor groot commercieel vliegverkeer. Het kabinet Schoof-1 is gevallen en is demissionair. Dit betekent dat het op dit moment onduidelijk is wanneer het kabinet besluit over het gebruik van Lelystad Airport.
Procedures Lelystad Airport
Voordat de luchthaven gebruikt kan worden voor groot commercieel vliegverkeer moet aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan. Er is onder andere een geldige natuurvergunning en Luchthavenbesluit nodig.
In 2015 is een Luchthavenbesluit vastgesteld. In 2018 is een ontwerpbesluit tot wijziging van dit Luchthavenbesluit opgesteld. Hierbij is toen onder andere het effect op de omgeving opnieuw bekeken in een zogeheten milieueffectrapportage (mer). Tijdens de zienswijzeprocedure kon eenieder via een zienswijze reageren op het Luchthavenbesluit en de mer. Tegelijkertijd is het luchthavenbesluit aan de Eerste en Tweede Kamer aangeboden. Deze procedure is nog niet afgerond.
De natuurvergunning is door Lelystad Airport aangevraagd bij het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN).
Lelystad Airport en het ministerie van Defensie
Defensie heeft niet voldoende ruimte om te vliegen en trainen met jachtvliegtuigen. Daarnaast kan Defensie ook niet volledig voldoen aan wat de NAVO van Nederland vraagt. Er is meer ruimte nodig op een luchthaven voor het opstijgen, landen en plaatsen van jachtvliegtuigen. Uit onderzoek blijkt Lelystad Airport de meest geschikte locatie. Dit wordt dan de derde thuisbasis (main operating base) voor jachtvliegtuigen in Nederland. Defensie blijft daardoor altijd aanwezig op de luchthaven. Het definitieve besluit over de plaatsing van jachtvliegtuigen op Lelystad Airport volgt na de zienswijzeperiode, naar verwachting eind 2025.
Meer informatie hierover kunt u vinden in het Ontwerp Nationaal Programma Ruimte voor Defensie.