Misdragingen op luchthavens en aan boord van passagiersvliegtuigen zijn een groeiend probleem. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), de luchtvaartsector, vakbonden, Koninklijke Marechaussee en het Openbaar Ministerie (OM) werken nauw samen om het aantal misdragende passagiers of ‘unruly passengers’ terug te brengen én efficiënter te kunnen aanpakken.
Platform Unruly Passengers (PUP)
Wereldwijd neemt het aantal meldingen van misdragingen aan boord en op de luchthavens toe. Om dit probleem aan te pakken is het Platform Unruly Passengers (PUP) in het leven geroepen. Eerder genoemde partijen werken via het platform samen aan maatregelen om het aantal passagiers dat zich misdraagt op de luchthaven en in het vliegtuig te beheersen en terug te brengen.
Digitaal aangifteformulier
Zo heeft de Koninklijke Marechaussee samen met het Openbaar Ministerie een digitaal aangifteformulier ontwikkeld voor overtredingen aan boord. Daardoor is het voor vliegend personeel makkelijker om aangifte te doen. Ook de luchtvaartmaatschappijen ondernemen gezamenlijk actie. Ze investeren bijvoorbeeld in speciale trainingen voor grond- en cabinepersoneel. Dit wordt gedaan in nauwe samenwerking met de luchthavens en de marechaussee.
Onderzoek
Uit onderzoek naar het probleem in Nederland blijkt dat het niet eenvoudig is om een specifieke doelgroep te identificeren: elke passagier kan een ‘unruly passenger’ worden.
Vaak gaat het mis als een passagier de veiligheidsregels niet wil opvolgen, zoals het omdoen van de stoelriem, of het verbod om te roken. Bij een derde van de gevallen is drank- of drugsmisbruik de oorzaak. Een veel voorkomende oorzaak van agressie is ook als personeel handbagage weigert omdat die te groot of te zwaar is.
Het onderzoeksbureau heeft een aantal aanbevelingen gedaan om het probleem aan te pakken. Zoals strenger toezien op verkoop van alcohol op de luchthaven en aan boord. Ook helpt het als luchtvaartmaatschappijen dezelfde regels hanteren voor de hoeveelheid bagage die mee mag, en de omvang van de handbagage.
Als vervolg hierop stellen de betrokken partijen concrete maatregelen vast die de komende jaren kunnen worden doorgevoerd. De maatregelen worden in het eerste kwartaal van 2026 met de Tweede Kamer gedeeld.
Internationaal
De problematiek rondom misdragende passagiers heeft ook internationaal de nodige aandacht. Zo wordt jaarlijks door EASA (European Union Aviation Safety Agency) voorlichtingscampagnes en webinars georganiseerd. Dat gebeurt samen met verschillende organisaties en lidstaten. Ook Nederland is hierbij aangesloten.